Panorama Route

Afgelopen zaterdag en vandaag ben ik vooral bezig geweest met het onderhouden van het reservaat, oftewel bush clearing. Hierbij moeten we de paden die door het reservaat lopen ontdoen van takken, bosjes en bomen zodat de jeeps er makkelijker kunnen rijden. Je zou denken dat dit misschien een fluitje van een cent is, maar pohh je krijgt me er toch een partij blaren en lamme armen van. Daarnaast zitten mijn mooie gebruinde benen nu vol met schrammen en wonden van alle prikkelige takken. Werken met een machete is ook echt een vak opzich, de mannen hier hoeven maar één keer met dit ding te zwaaien en alles is omgehakt, ik daarentegen... laten we het erop houden dat ik er veel langer over doe haha!

Maar genoeg over dit, ik ga jullie nu alles vertellen over gisteren. De Panorama Route. Woah wat was dit een ge-wel-dige ervaring! We zijn om 05:00 vertrokken richting onze eerste stop, dit was een aantal uurtjes rijden want ik zit hier echt in the middle of nowhere haha. De eerste stop was de Echo Caves, deze grotten werden vroeger gebruikt tijdens oorlogen tussen allerlei stammen. In deze grotten kun je dus allerlei verschillende ruimtes vinden die bijvoorbeeld werden gebruikt als wapenruimte, kookruimte of slaapruimte etc. De grotten waren gek genoeg mega warm, terwijl het buiten (s'ochtends) koud is. We moesten ons in deze grotten echt door alle hoeken en gaten wurmen, sommige mensen krijgen zelfs geen tours door deze grotten als ze wat groter gebouwd zijn (ze passen er dan gewoon weg niet in lol). In deze grotten echt mega veel vleermuizen gezien, veel van hen waren ook aan het paren. Onze guide liet ons zien dat je zoveel geluid kon maken als je wilde, maar de vleermuizen reageren er gewoon niet op. Waar de vleermuizen wel van schrokken waren sisgeluiden (van een slang). Als laatste hebben we hier echt grotwater gedronken, puurste en schoonste water dat ik ooit heb gedronken!

Na de Echo Caves was onze tweede stop de Bourkes Luck Potholes, mega mooie uitgeslepen 'putten' langs een waterval die door erosie van water en rondslingerende stenen zijn gevormd. Wat kan de natuur toch mooi zijn zonder invloed van de mens. Chopper en ik zijn op sommige stukken dwars door het ijskoude water gelopen, dit was best gevaarlijk aangezien alles mega glad was, but life is all about taking risks haha. Ik was hier ook echt helemaal in mijn element, kon overal lekker op klimmen en van rots naar rots springen.

Eenmaal weer terug in de auto zijn we gaan eten bij Harrie's Pancakes, deze stond ergens in een verlaten stadje. Deze pannenkoeken zijn de bekendste van heel Zuid-Afrika. Terwijl we pannenkoeken aan het eten waren kon je gewoon de met corona besmette mensen op straat horen hoesten, de mensen hier geven hier niks om eventuele verspreiding en blijven niet thuis. Gelukkig moet je overal waar je binnen bent een mondkapje op en staan er overal ontsmettingspompjes.

Onze volgende stop was de Graskop Gorge Lift, deze lift bracht ons in een kloof die 51 meter diep was. Beneden stond een tropisch regenwoud met een mooie waterval op ons te wachten. Je kon alleen lopen over hangbruggen die tussen de bomen hingen en om je heen kon je allerlei mooie planten en dieren vinden. Als je vanuit de kloof naar boven keek kon je mensen zien bungeejumpen (en nee dit ga ik NEVER nooit doen) en kon je de prachtige rand van het ravijn zien.

Toen we weer boven kwamen zijn we meteen doorgereden naar God's Window. Een uitzichtpunt met een naam zoals deze... dan kan je je voorstellen dat het uitzicht niet verkeerd was. Geloof me, het was adembenemend. Je kan vanaf deze plek gewoon de kust van Mozambique zien! Op dit uitzichtpunt kun je ook slotjes ophangen net zoals op de brug in frankrijk. Na een aantal minuutjes zijn we wat verder omhoog geklommen naar Blyde River Caynon's Rainforest. Ook hier was het uitzicht prachtig! Leuk feitje, op deze plek staan er geen hekken dus één misstap en je valt ter pletter dood neer haha.

Onze laatste stop was de Kadishi Tufa Waterfall, een prachtige waterval die alleen te bereiken is na een kwartier rotsen beklimmen. Het plan was om hier even te gaan zwemmen... Ik heb nog nooit in mijn leven zulk IJSKOUD water ervaren. Het voelde alsof alles in mijn lichaam aan het afsterven was! Overal tintelingen! Steken! KRAMP! Ik heb het maar liefst 5 minuten volgehouden, maar ben er wel tot mijn kin in geweest. Na deze korte trip in Antarctica snel mijn kleding aangedaan en zijn we na een hele lange dag weer naar Struwig gereden.

Mijn dagje Panorama duurde van 05:00 tot 19:45 and was totally worth it. De tijden dat ik in de auto zat lekker oerhollandse muziek gepompt uit de speakers van Chopper's auto. Natuurlijk Chopper laten kennismaken met Links Rechts van Snollebollekes en ook nog even het Wilhelmus uit volle borst gezongen. Topdag. Nu ga ik jullie lekker kei jaloers maken met mijn foto's, enjoy.

Morgen staat op het programma:
07:00-08:00 road maintenance
08:00-16:00 naar Hoedspruit om inkopen te doen voor een nieuwe week
16:00 naar bushcamp (overnachten in de wilde natuur met andere vrijwilligers van andere reserves).
17:00 dinner at bush camp

Liefs Gabie

P.s. ben je van plan om een keertje naar Zuid-Afrika te gaan? Ga deze route doen, je gaat er geen spijt van krijgen.

Reacties

Reacties

Inge Hietbrink

Wat een heerlijke verhalen! Fantastisch wat je allemaal meemaakt. Xxx

Deborah Hietbrink

Ja volop aan het genieten!

Joke Hietbrink

Wat een geweldig verhaal weer. We worden erg nieuwsgierig naar Chopper. En naar je verblijf. Ik blijf je benijden en blijf jij genieten hé lieverd.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active